fbpx

Ford 4000 reservedele

Traktorshoppen.dk-logo

Hos Traktorshoppen.dk finder du reservedele til veterantraktorer til veterantraktorentusiaster i Danmark. Vi ønsker at være med til at redde flere af de gamle og ikoniske traktorer, som mange kender fra deres barndom. Vi sælger reservedele til Massey Ferguson traktorer, Ferguson traktorer, Ford traktorer og Fiat traktorer. Til Ferguson sælger vi reservedele til fire modeller: Ford 2000, Ford 3000 og Ford 4000 og Ford 5000.

Vi vil selvfølgelig også gerne hjælpe dig, hvis du ikke lige har en af disse mærker eller modeller. Derfor kan du altid sende os en mail med det, du søger, og så kan vi prøve at hjælpe dig. Vi har mere end 1000 reservedele til traktorer her på siden, men vi har adgang til langt flere gennem vores leverandører. Vi sælger reservedele i alle kategorier som filtrer, motor, bagtøj, bremser, dæk og fælge, el dele, instrumenter og tilbehør, hydraulik, kobling og gear, køling, lift, styrtøj og pladedele, sæde og emblemer.

En klassisk Ford-traktor vil bringe minderne om en enklere tid, hvor livet på familiens gård var en dansk tradition. Selv om disse dage er forbi for mange, kan minderne leve videre, hvis du anskaffer dig en gammel veterantraktor. Ford 4000-traktoren har en rig historie, hvilket gør den til et fremragende valg for både samlere og amatørlandmænd.

Tidsperspektiv

Ford 4000-traktoren blev produceret mellem 1965 og 1975. I USA blev de bygget på Fords produktionsanlæg i Highland Park, Mich. og var beregnet til landbrugsmæssig brug. Der var tale om firecylindrede modeller med benzin- eller dieseldrift, og de må ikke forveksles med de trecylindrede modeller, som Ford også begyndte at producere i 1965.

1000-serien

Ford 4000-traktoren var nr 2 traktor i 1000-serien af traktorer, der blev introduceret. Den var lidt større end sin forgænger, Ford 2000, og lidt mindre end den næste model, Ford 6000. Både Ford 2000- og Ford 4000-traktorerne blev markedsført som afløsere for Ford 601- og 801-modellerne, som blev produceret indtil 1963.

Ændringer

Ford 4000-traktoren betød en ændring i Ford-traktorens udseende. Tidlige modeller af denne traktor blev malet blå og hvid i stedet for den røde eller rød og cremefarvede farve, som tidligere Ford-traktorer havde haft. Senere blev Ford 4000-maskinen malet helt blå, og dette blev standard for senere modeller som Ford 6000-maskinen.

Antal

Ford byggede omkring 300.000 af disse traktorer. Der blev produceret omkring 24.000 i 1965, hvilket er det færreste antal, der blev bygget i et enkelt år. Det højeste antal producerede traktorer på et år blev produceret i det sidste produktionsår. I 1975 blev der bygget ca. 45.000 traktorer.

Specifikationer

Ford 4000 traktoren vejede ca. 4.660 pund. Den havde en otte-trins gearkasse og kunne nå en maksimal hastighed på 16,8 mph. Traktoren havde en brændstoftank på 16 gallon og havde brug for otte liter olie.

Standardudstyr

Traktorens standardudstyr omfattede omdrejningstæller, olietryksadvarselslampe, generatoradvarselslampe, vandtemperaturmåler, forlygter, baglygter og lys på instrumentpanelet. Den havde også et luksussæde, lodret udstødning, svingbar trækstang, fender og en værktøjskasse.

Tilbehør

De, der købte Ford 4000-traktoren hos forhandleren, kunne vælge mellem en lang række ekstraudstyr. Disse omfattede servostyring, vandret udstødning, elektrisk justerbare baghjul og koldstart af dieselmotor. Køberne kunne også købe en differentiallås til hjulene. Dette ville fordele kraften jævnt på begge hjul, hvilket gav traktoren mere trækkraft, når den arbejdede i vanskelige områder.

England

Efter 1964 bar alle traktorer, der blev fremstillet af virksomheden på verdensplan, Ford-navnet. Ford holdt op med at bruge Fordson-navnet og skiftede til branding som FORD Tractors UK i Storbritannien. Produktionen blev startet på en ny fabrik i 1964 på et 100 acre stort område i Basildon i Essex for at falde sammen med indførelsen af den nye 1000-serie traktorer.

Motor

De tidlige Ford-traktorer havde deres egne benzin- og TVO-motorer monteret, men da markedet begyndte at skifte til dieselmotorer i Det Forenede Kongerige, monterede Ford nogle modeller med Perkins-motorer. Men da de åbnede fabrikken i Basildon, havde de kapacitet til at bygge deres egne motorer, og den nye 1000-serie blev bygget med Fords egne motorer. De solgte også en masse Skid-enheder til andre OEM-producenter, som i de fleste tilfælde var udstyret med en Ford-motor. På grund af designfællesskab monterede nogle producenter andre modeller eller industrielle versioner, der passede til deres anvendelse. Ford fik også firmaer som County til at bygge modeller i små mængder for at udfylde huller i sortimentet og opfylde visse markeders behov.

Denne hjemmeside benytter cookies. Ved at blive på hjemmesiden, accepterer du vores brug af cookies.  Læs mere